Nakkesmerter og hodepine

Vond eller stiv nakke er en av de vanligste årsakene til at pasienter oppsøker oss. Nakkesmerter innebærer smerte i området fra skuldrene og opp mot hodet, og fører ofte til hodepine.

hodepine

Hvem rammes?

30-50 prosent av den voksne befolkningen vil oppleve smerte i det området i løpet av et år. Kvinner, spesielt i arbeidslivet, er i større grad utsatt og hyppigheten øker

med alderen. Dette gjelder spesielt langvarige plager. Akutte plager ses i større grad hos unge voksne, og tilbakevendende problemer oppstår allerede i 20-årene.

Hvorfor får vi nakkesmerter?

Årsaken kan være nokså kompleks, og kan forårsakes av flere strukturer, som muskulaturen, leddene, nerver, mellomskivevirvlene etc. Det er ofte en kombinasjon av statisk og gjentatt belastning, samt spenningstilstander som fysisk og psykisk stress som er den vanligste årsaken. Stram og vond muskulatur i nakken kan ofte gi symptomer med stråling ut i armen eller ned i øvre del av rygg og bryst, eller ulike hodepineformer. Ofte ses en svakhet i de dype nakkemusklene.

Ulike typer hodepine

Spenningshodepine Spenningshodepine oppleves ofte som et trykk i hodet, bånd rundt hodet eller smerte i pannen. Pasienten vil ofte beskrive at de enten våkner med den eller kommer i løpet av dagen. Om du våkner med den, vil du ofte føle på en økning av intensitet under dagen. Hodepinen forsvinner ofte etter fysisk aktivitet, smertestillende eller ved søvn. Spenningshodepinen er ofte utløst av stress, dårlig søvn og en hektisk, samt statisk arbeidshverdag. Spenninger i de dype musklene øverst i nakkeregionen er i all hovedsak årsaken til hodepinen, og man ser ofte en nedsatt bevegelighet i de øvre nakkeleddene.

Migrene Migrene kan utarte seg noe forskjellig, noen opplever aura før hodepinen setter i gang, mens andre kun får hodepine. Denne karakteriseres ofte som kraftig ensidig, gjerne over øyet og som regel alltid på samme side. Mange opplever

lyd- og lyssensibilitet samt kvalme i sammenheng med hodepinen. Fysisk aktivitet og smertestillende hjelper sjeldent, kun stillhet, mørke og migrenemedisiner. Manuell behandling er vist å ha samme forebyggende effekt som medisiner, nettopp fordi muskulatur og ledd også vil bli påvirket av migrene.

Du kan lese mer om hodepine her.

Tiltak

Behandling er å anbefale ved nakkesmerter og hodepineproblematikk. Vi kan hjelpe deg med å stille korrekt diagnose og bli kvitt plagene. Som behandling arbeider vi med en kombinasjon av ulike teknikker som massasje, pressur av triggerpunkter, tøying av muskler og ledd, justering av ledd samt treningsøvelser og rådgivning.