Behandling av korsrygg

Behandling av korsrygg ved Soma Helseklinikk

Hva er egentlig korsryggsmerter?

Korsryggsmerter er smerter lokaliser til nedre del av ryggen og overgangen til setet og bekkenet. Korsryggsmerter er smerter som oppstår i nedre del av ryggen og overgangen til sete og bekken. Det kan manifestere seg som akutte eller langvarige smerter, enten intense eller murrende. Mange kan oppleve ubehag etter lengre belastning som gåing eller ståing, og noen kan også føle smerte som stråler ned i setet eller beina.

Ved slike plager ser vi ofte at muskulaturen langs ryggraden, setet og hofteleddsbøyeren er spent.

Vi ser de fleste har spent muskulatur både langs ryggraden, setet og hofteleddsbøyeren ved slik problematikk.

Noen av årsakene vi kan hjelpe deg med:

Bekkenet
Bekkenproblemer kan utarte seg som korsryggsmerte. Dette er fordi bekkenleddet og korsryggen ligger rett ved hverandre og smerteområdet fra bekkenet kan være referert til korsryggen. Ved langvarig sitting eller gåing samt bøyebevegelser kan disse irriteres av kompresjon mot bekkenleddet i gjentatt bevegelsesutslag.

Hofteleddsbøyeren
Mange får vondt i korsryggen er stramme hofteleddsbøyere. Denne muskulaturen er i konstant kort-posisjon mens vi sitter samt brukes i all aktivitet der vi bøyer beina, og tar over ved inaktiv kjernemuskulatur. Om muskelen er stram vi den tippe bekkenet vårt fremover, noe som vil gi en økt svai og belastning av korsryggen.

Svak bekkenbunn
En svak bekkenbunnsmuskulatur kan gi korsryggsmerte. Dette fordi korsryggens muskulatur og strukturer tar over belastningen som kan minskes ved aktivering av bekkenbunnsmuskulaturen, det gjelder spesielt ved trening og tyngre løft. En sterk kjerne vil skåne ryggen og beskytte dens strukturer.

Strukturelle endringer
Strukturelle endringer i mellomskivene, nerver og virvlene kan gi korsryggsmerte. Prolaps er kanskje den grunnen mange kjenner til. Denne kan både være lokal og gi påvirkning på nerver. I de fleste tilfeller vil det gå over av seg selv, men det tar tid. Muskler i korsrygg og sete vil som regel bli påvirket, noe som kan gi stivhet og mer smerte.

Ifølge Norsk helseinformatikk vil 60-80 prosent av oss oppleve korsryggsmerter. De fleste vil oppleve lumbago, uspesifikke rygg- eller isjiassmerter, og noen få vil oppleve mer alvorlig skade. Det viktigste for oss er i første omgang å finne ut om dette er et alvorlig problem, og om det ikke er det en alvorlig diagnose finner vi beste måte å hjelpe deg ut i fra hvilken diagnose som settes. Korsryggsmerter kan være vanskelige, fordi mange sliter med langvarige korsryggsmerter og har allerede søk hjelp opptil flere steder. Det vi fokuserer på er å finne bakgrunn til smertene. Ved å se på bakliggende faktorer kan man finne nye løsninger som ofte tar tid, men alltid er verdt den tiden det tar.