Behandling av nakkesmerter

Behandling av nakkesmerte ved Soma Helseklinikk

Vondt eller stiv i nakken er en av de vanligste årsakene til at pasienter oppsøker oss. Nakkesmerte innebærer smerte i området fra skuldrene og opp mot hodet. 30-50 prosent av den voksne befolkningen vil oppleve nakkesmerte i løpet av et år. Kvinner er i større grad utsatt og hyppigheten øker med alderen. Dette gjelder spesielt langvarige plager. Akutte plager ses i større grad hos unge voksne, og tilbakevendende problemer oppstår allerede i 20-årene.

Årsaken til vondt i nakken kan være nokså kompleks, og kan forårsakes av flere strukturer, som muskulaturen, leddene, nerver, mellomskivevirvlene etc. Det er ofte en kombinasjon av mekaniske belastninger og spenningstilstander i muskulaturen som er den vanligste årsaken. Stram og vond muskulatur i nakken kan ofte gi symptomer med stråling ut i armen eller ned i øvre del av rygg og bryst. Det er ikke uvanlig å oppleve hodepine i sammenheng med en vond nakke.

Fysisk og psykisk stress, svake dype nakkemuskler, unormale og raske bevegelser, statiske posisjoner og arbeidsbelastning, synsproblemer og forstyrret søvn kan være noen av årsakene til at hvorfor man utvikler smerter i nakkeregionen..

Behandling er å anbefale ved nakkesmerter. Vi kan hjelpe deg med å stille korrekt diagnose og bli kvitt plagene. Som behandling arbeider vi med en kombinasjon av ulike teknikker som massasje, pressur av triggerpunkter, tøying av muskler og ledd, justering av ledd samt treningsøvelser og rådgivning.