Graviditetsplager - hvorfor får gravide smerter i bekkenet?

Som gravid, nå eller tidligere, vil du kunne oppleve smerte under og/eller etter svangerskapet, og ofte bli utsatt for så kalte graviditetsplager.

Vanlige årsaker til graviditetsplager

Under en graviditet forandrer kroppen seg mye over kort tid, tyngdepunktet forflytter seg mer og mer med den voksende magen, og hormonet relaxin gjør at leddene rundt bekkenet blir mykere. Dette kan føre til at du begynner gå annerledes, har større styrkekrav til støttemuskulaturen i bekkenet, samt at du spenner deg for å tåle endringene som skjer i kroppen. Smerte under svangerskapet er vanlig grunnet blant annet ovenforliggende årsaker. Andre grunner til smerte er forårsaket av at fosteret presser på ulike områder, brystene er større enn det du er vant til, du bærer tyngre enn vanlig eller du får symptomer av bekkenløsningen. Smerte i korsrygg, bekken, brystrygg og nakke er vanlig under svangerskapet.

Bekkenløsning

Bekkenløsning er en naturlig del av det å være gravid. Alle gravide har det, men ikke alle får symptomer av det. Bekkenløsning oppstår på grunn av at det frigjøres relaxin som skal gjøre leddene, spesielt i bekkenområdet, mer bevegelige og klare for fødsel. Typiske symptomer på bekkenløsning kan være:

• smerte over symfysen, på en eller begge sidene av bekkenleddet (i verste fall alle tre plassene)

• murring i setet med stråling nedover beinet, kanskje så langt som til ankelen

• smerte i lysken

• smerte når du tar for lange steg eller i aktivitet

• ubehag og murring ved for lenge sittende stilling

Bekkenlåsning

Bekkenlåsning er når bekkenleddet mister funksjon og bevegelighet, noe som gir følelsen av at det er ”låst”. Dette kan resultere i smerter og muskelspenninger i bekken, setet, lyske og lår. Gravide får dette ofte grunnet den økte belastningen på korsryggen og bekkenet, og skyldes feilbelastning over lengre tid. Symptomer på bekkenlåsning kan være:

• smerte lokalt rundt bekkenleddet

• strålende smerte til sete, lyske og lår

• smerten reduserer bevegeligheten i bekken og korsrygg

• forverring med brå bevegelser, løft, og etter inaktivitet

Samtlige graviditetsrelaterte smerter kan bedres ved behandling. Hos oss undersøker vi deg nøye og tilpasser behandlingen ut ifra hvor langt du har kommet i graviditeten.

Opplever du smerter grunnet ditt svangerskap?