Fot- og leggproblemer

Vondt i føtter og legger er ikke uvanlig. Med tanke på at disse delene bærer kroppen vår uansett hvor kort eller langt den skal, er det ikke rart at du kan kjenne til spenninger eller smerte der. Årsaken kan skyldes mange ulike grunner, men ofte er det overbelastning som er grunnen til at du får vondt.

Føtter - kroppens bærere

Føtter overfører bevegelsen og vekten av kroppen til underlaget. Grunnet den enorme belastningen føttene er utsatt for er det vanlig å få fot- og leggproblemer.

Behandling av legg

Anklene er kanskje i større grad utsatt for traumatiske skader enn det føttene er. Føttene er mer utsatt for overbelastnings- og slitasjeskader. Mye av leggens muskulatur fester i foten, noe som gjør at leggene og føttene påvirkes av hverandre ved skade, svakhet og belastning. Derav er det viktig å jobbe med samtlige områder når et problem oppstår i den nederste delen av kroppen.

Vanlig fot- og leggproblemer

Plantarfasciit Plantarfasciit er smerte på innsiden av fremre del av hælen som kan stråle fremover i foten. Dette er en betennelse i fotsålens seneplate der den fester til hælbeinet. Plantarfascien har som oppgave å sørge for en optimal biomekanikk i foten i forbindelse med avvikling av steget og sørger for å holde fotbuen oppe. Tilstanden begynner ofte som en murring under eller etter aktivitet/belastning som vil bli mer intens jo lengre du går med det. Typiske symptomer er smerte på innside av hælbeinet spesielt ved igangsettelse, stivhet og smerte på morgenen, blir bedre under aktivitet, men kan smerte mer i etterkant. Ofte er det symptomfritt ved avlastning.

En irritasjon eller betennelsestilstand i festet på hælbeinet er ofte et resultat av overbelastning og er en stor andel av tilfellene der man opplever smerte under hælen. Årsaken til plantarfasciit er i hovedsak ved for tidlig rask økning av aktivitet som løping, løping på hardt underlag, langvarig gåing/ståing eller feil bruk av skotøy over lengre tid.

Akillessenebetennelse Akillesseneproblematikk er den vanligste lokalisasjonen i leggen for kroniske degenerative forandringer (tendinose). Den kan komme akutt etter eksempel maraton eller bruk av nye sko som gir en tendinit (senebetennelse). Betennelsen blir tendinose når denne ignoreres og dras ut på. En indikasjon på betennelse eller degenerative forandringer er trykkømhet, hevelse, smerte ved kontraksjon og tøying, samt morgenstivhet. Graden varierer i fire steg, hvorav de første to er reversible om man hviler fra utløsende aktivitet, de to siste er en ikke-reversibel tilstand i senen – tendinose/degenerasjon.

Andre problemer Beinhinneproblem er en vanlig overbelastningsskade ved løp og hopp ofte bak leggbeinet. Hvert løpesteg er 3-5 ganger ens kroppstyngde som legger mye mer belastning på leggen ved økt belastning.

Kompartmentsyndrom kan være liknende beinhinne, men oppstår på grunn av oksygenmangel i muskelen grunnet økt trykk når muskelen blir større under belastning. Dette kjennes litt etter trening, men går over ved å gå.

Overtråkk er et relativt vanlig fenomen, spesielt hos unge og i visse idretter som fotball, håndball og volleyball. Leddbånd og muskulaturen rundt ankelen skal være med på å stabilisere ankelen. Når denne stabiliteten ikke er tilstrekkelig, er det lett å tråkke over. Over 85 prosent av skadene skjer gjennom inversjon ved landing etter hopp, løp eller vending.

Ved Soma Helseklinikk hjelper vi deg med å finne ut hva problemet ditt er, korrekt årsak til problemet ditt og hvordan du kan forebygge dette. De fleste tilstandene har god effekt av manuell behandling og enkle øvelser. Senebetennelsene kan i tillegg behandles med trykkbølge.

Opplever du smerte i fot eller legg, men er usikker på hvordan du burde går frem? Ta kontakt med oss, så hjelper vi deg.