Behandling av kne

Behandling av kne ved Soma Helseklinikk

Knesmerter er en vanlig plage som kan påvirke folk i alle aldre, både idrettsutøvere og mosjonister. Hos Soma Helseklinikk har vi ekspertise i å hjelpe med ulike kneproblemer, enten det er akutte kneskader, overbelastningsskader eller diffuse knesmerter.

Overbelastning er en vanlig årsak til knesmerter og kan føre til senebetennelser, betennelse i senefester og slimposer, samt overbelastning av ben og brusk. Slitasjeforandringer i leddet er en annen vanlig årsak, spesielt hos de over 40 år og tidligere idrettsaktive. Hos barn i ungdomsskolealder kan opp til 80% oppleve knesmerter, ofte knyttet til hoften.

Akutte kneskader

Akutte kneskader, som leddbåndsskader og meniskskader, oppstår ofte som følge av traumer mot kneet, spesielt i idretter som håndball, fotball og alpint. Vi tilbyr konservativ behandling og rehabilitering som første valg, med operasjon som en siste utvei eller for idrettsutøvere med spesifikke krav til knærne.

Overbelastning

Overbelastningsskader som løperkne og hopperkne er vanlig hos mosjonister som øker belastningen for raskt. Løperkne gir smerte på utsiden av kneet, mens hopperkne gir smerte på undersiden av kneskålen. Disse tilstandene kan behandles gjennom opptrening av muskulaturen og endring av belastningen på knærne.

Diffuse knesmerter

Diffuse knesmerter, spesielt rundt kneskålen og innside kne, er vanlig blant unge voksne kvinner. Dette kan skyldes svakhet i muskulaturen på forsiden av låret. Eldre mennesker kan også oppleve kneproblemer på grunn av degenerative forandringer i leddbrusket og begynnende artrose. Sterkere muskulatur rundt kneet kan hjelpe dem å lindre smerter og hindre beinmot-bein-belastning.

Våre erfarne terapeuter vil gjennomføre grundige undersøkelser for å finne årsaken til dine knesmerter og tilby skreddersydde behandlingsmetoder som massasje, triggerpunktsbehandling, og opptrening av muskulaturen.